woensdag 23 april 2014

Paasvakantie I


Dinsdag 15/04

Eindelijk kon ik eens wat langer slapen en ik moet zeggen, het was nodig. Om 10 uur werd ik wakker en besloot er een werkdagje van te maken. Mijn blog had totaal nog geen vorm na het binnenland, ik moest dus nog heel wat schrijven. Het schrijven en nalezen van mijn tekst, uploaden van de foto’s en posten was mijn grootste bezigheid van de dag. Na een drukke dag, konden de mensen het resultaat uiteindelijk bewonderen! Zo leuk als je weet dat zoveel mensen je blog volgen!

 

Het was avond en waren met ons tweetjes in het grote huis. We besloten nog snel, voor het donker werd, naar de winkel te gaan om gehakt. Met de fiets in de hand stonden we klaar om te vertrekken, tot er plots een busje voor onze deur stopte. Het was hetzelfde busje die ons meer dan 2 maanden geleden hier ook had gebracht. Helemaal onverwacht maakten we wat tijd vrij om het nieuwe meisje te verwelkomen. Jorinde is een studente interieurarchitectuur die hier haar stage komt doen. We gingen snel nog even bij de Chinees om de hoek langs en konden nadien starten met het maken van de spaghetti. Het was een gezellige kennismakingsavond!


Woensdag 16/04

Rond 9u30 vertrokken Sarah en ik met de fiets naar de Centrale markt. We hadden van Dawin, de man in het binnenland, een lijstje gekregen met Surinaamse groenten en fruit die we zeker nog eens moesten proeven voor we terug vertrokken. We toonden ons lijstje aan de mensen op de markt, zij konden ons het snelste helpen. Sommige vrouwen waren echt heel vriendelijk en lieten ons vaak wat proeven.


We kochten een paar zaken die op de lijst stonden, maar ook enkele dingen die ik echt niet kon laten liggen. De banaantjes zijn hier echt overheerlijk! Deze tros kon ik kopen voor SRD 4, dat is nog minder dan 1 euro in België. Geef toe, dit kon ik echt niet laten schieten..


Eenmaal thuisgekomen zat er alweer nieuw volk op ons te wachten. Sophie, een meisje uit het huis, en haar papa waren even langsgekomen en het was zo gezellig dat we samen iets aten! In de namiddag stond er een heel belangrijke activiteit op het programma. Ik heb na iets meer dan 2 maanden Suriname beslist om kaartjes naar het verre België te sturen. Ik hoop dus dat er binnenkort enkele kaartjes in de Belgische brievenbussen komen te zitten. Het spijt me als je niet bij de gelukkigen bent, maar ik heb mijn best gedaan. Maar liefst 19 kaartjes komen richting België. Ik hoop dat jullie er blij mee zijn! 


Die avond besloten we om uit te gaan eten met Eva, Eline en de papa van Eline. We kozen voor het restaurant van Fort Zeelandia, dat is het museum die we eerder al een keer hebben bezocht.


Het was een eerste keer wauw als we aankwamen bij onze tafel, langs de ene kant het uitzicht op de waterkant met volle maan en aan de ene kant de gigantisch verlichte brug. Het was opnieuw wauw als we een amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert kregen. En het was een laatste keer wauw als we de rekening kregen voorgeschoteld. Het was wat duurder dan gedacht, maar leuk om eens te doen!


Donderdag 17/04

Rond 11u stonden Sarah en ik klaar staan om naar het weeshuis te gaan. We wilden daar een project doen waarbij we hen hielpen met de dagdagelijkse dingen. Iets later kwam Tjitra, onze contactpersoon, ons vertellen dat het hele project jammer genoeg niet kon doorgaan omdat onze data niet overeenkwamen met die van hen. Dit was niet zo’n groot probleem voor haar, ze vertelde ons dat we dus wat langer konden genieten van onze paasvakantie… Jammer van het project, ik wou het wel graag eens gezien en gedaan hebben. Maar ja, niets aan te doen!

Ik had niets speciaals gepland, ik besloot het dus wat rustig aan te doen. In Suriname heb ik al heel wat nieuwe dingen geleerd, één daarvan is het werkwoord ‘hangmatten’. Het is echt zalig genieten om even tot rust te komen in deze tropische temperaturen in een hangmat..


Verder heb ik me nog nuttig bezig gehouden met het opruimen van mijn kamer. Ik haalde de veegborstel boven en ging overal eens rond. De was die aan het drogen was, vouwde ik op en stak onmiddellijk een nieuwe was in de wasmachine. De enige uitstap die we vandaag maakten was naar de Tulip, onze dichtstbijzijnde supermarkt. Atina en ik haalden stokbrood, kaas, hesp en massa’s veel groentjes. Zo konden we onze dag afsluiten met een ‘smoske’.

Die avond besloten we nog een stapje in de wereld te zetten. Het was Havana-avond, dus maakten we ons klaar om rond 1 uur te vertrekken! We speelden thuis alvast wat spelletjes om ons toch zo lang mogelijk wakker te houden, een hele opgave! We maakten er een leuke nacht van!

 
Vrijdag 18/04

Het is weer zover, het is opnieuw een speciale dag! Zonder mijn liefste mama en papa zou ik het niet geweten hebben, maar zij zijn blijkbaar meer aan het aftellen dan ikzelf. Vandaag is het nog precies 20 dagen vooraleer ik terug naar België vertrek. Het gaat hier toch zo snel..


Het was weer zo warm, ik had echt nood aan verfrissing. We trokken met z’n allen al snel naar het zwembad! Hotel Martinus, zag ons graag komen met zoveel mensen. Het zou voordeliger zijn geweest als we een maandabonnement hadden genomen, maar daar is het misschien wat laat voor! We lieten het niet aan ons hart komen en genoten er van volle teugen van.. Hieronder enkele sfeerbeelden van onze prachtige dag!


Later dan gedacht hadden we door dat het goede vrijdag was en er dus geen winkels open waren. Ons avondmaal lieten we dan maar brengen door de pizzahut en maakten het gezellig. Met een stuk pizza in de hand, de kaarsjes op tafel, keken Annelies en ik naar een filmpje. Het was voor het eerst dat ik naar ‘the hunger games’ kijk, verrassende film!


Zaterdag 19/04

Om 8u30 belde ik een taxi die ons bij Eva en Eline kon brengen, vanaf daar gingen we met het busje van Rico een daguitstapje maken. Onze eerste stop was de Vlindertuin in Lelydorp. We konden eerst zelfstandig enkele toonzalen bezoeken, waar dode vlinders, kevers, libellen, kakkerlaken, spinnen, …  werden voorgesteld. Van achter het glas zagen sommige beesten er echt verschrikkelijk slecht uit, een geluk dat we die hier nog niet in de vrije natuur zijn tegen gekomen!



Na onze wandeling werden we door een gids meegenomen naar de vlinderkwekerij. Zij legde ons het proces uit hoe het allemaal in zijn werk ging, interessant! Tot slot werden we even los gelaten in de ruimte waar de vlinders zelf rondvlogen, echt een machtig beeld om honderden blauwe vlinders rond je te zien fladderen…


Iets na de middag vertrokken we  met de groep richting Colakreek. Dit was een kreek en hoe de naam het zegt, het water had de kleur van cola. Heerlijk verfrissend! Met de volledige groep genoten we van de natuur en elkaars gezelschap.. Echt fijn om met deze bende Suriname te kunnen ontdekken!


Die avond trokken we met de meerderheid van de groep naar de Havanna Lounge, hier vond een concert plaats van Charly Black. Geen idee wie dat was, maar blijkbaar was het een bekende R&B artiest die uitzonderlijk een concert gaf in Paramaribo. Pas aangekomen kregen we een fles cava van iemand in de club en konden we de avond op een goede manier starten.. Het was een feestje!


Zondag 20/04

Na mijn ontbijt begon ik wat te werken, want dat moet hier in het zonnige Suriname ook gebeuren. Ik begon eerst met het schrijven van mijn blog. De activiteiten van deze week schreef ik zorgvuldig allemaal neer. Nadien ging ik aan de slag voor de poster die we moesten maken voor onze hogeschool. 

Eén van de opdrachten is dat wij een poster maken over onze buitenlandse ervaringen, deze poster komt dan speciaal op de verdieping onderwijs te hangen tijdens onze opendeurdag. Ik heb niet zo veel ervaring met zo’n programma’s, al een geluk kon Atina ons wat helpen…


Het was vandaag Pasen en dat konden we niet zomaar onopgemerkt voorbij laten gaan. We besloten om 18 uur naar een avondviering te gaan. Het is sinds 6 april dat de kathedraal van Paramaribo veranderd is tot basiliek onder leiding van onze paus, Franciscus. Wat een eer!

We trokken naar de basiliek met aangepaste ‘nette’ kledij om eens van dichtbij te zien hoe de Surinaamse vieringen er aan toe gaan. Al snel was het verschil wel duidelijk, er was een gigantisch koor aanwezig waarop een aantal dansers klassiek ballet dansten. Schitterend om te zien! De kerkdienst bestond uit 3 dansdelen, die de priester aan elkaar praatte met wat wijze woorden. 


Het was vooral grappig dat ik bekende mensen tegenkwam, onze lieve Karolien De Backer was ook van de partij en volgde de kerkdienst net een rij achter ons. Gezellig!


Zo, dit was mijn eerste week paasvakantie! Op naar de tweede..
Tot volgende week, dikke kus Kim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten